TOTOAFRIKA.reismee.nl

MAROKKO AGAIN en weer THUIS

Marokko binnen komen duurde veel langer dan normaal. De douane was effe lunchen en alles moet door de scan; ja ook mijn brommerke met aanhanger en daarna de snuffelhond nog, dus dat schiet niet op. Met 3 uur vertraging begon ik aan mijn laatste 90 Km naarhotel Barbas. Had wel de tijd aan de grens om mijn versnellingspook met ijzerdraad vast te zetten, omdat de teen-hak schakelaar wat los zat, maar geen nood ik kan gewoon rijden en opnieuw lassen kan een deze dagen dan wel. Langs hotel zat een smid en ik dacht laat ik vandaag maar meteen lassen ben ik er klaar mee. Ik vroeg hem 3x vandaag en not tomorrow,want ik wil morgenvroeg wel om 7 uur rijden. Geen probleem, eerst last hij hem veel te weinig en bij montage valt het alweer uit elkaar, dan braadt hij er een hele elektrode tegenaan en dan blijken de gaten niet in lijn te zitten zodat montage niet mogelijk is en gaat hij met de slijptol tekeer. En dan is het te donker om nog te lassen en ben ik morgenvroeg om 9 uur de eerste, heb ik weer. Eet voortreffelijke Tajine met kip en goede koffie na en geniet van het voetbal Chelsy - PSG, (gisteren Real- Roma) en op tijd in mijn bedje en voor dit alles incl. goed ontbijt € 30,--, kijk, dat zijn geen Mauritaanse prijzen, hier word ik vrolijk van.Ruim voor 9 uur ben ik weer bij de smid, maar hij is al met een andere klant bezig en als hij daarmee klaar is, is het thee time. Om10.30 uurbegin ik tegen storm in aan mijn saaie rit en als ik gisteren die klote Mauritaniër niet geholpen had was ik gewoon om 07.00 uur weg geweest.
Mijn achterband doet het voortreffelijk alleen is hij als zo kaal als een luis, hier kom ik nooit mee in Valencia. In Casablanca is een Harley shop maar die is van zaterdagmiddagtot dinsdagmorgen closed dus dat komt in mijn schema zéér slecht uit. We zien wel waar het schip strand en mijn ANWB is hier weer van kracht dus als ik echt strand is een telefoontje genoeg. Mijn brommer gebruikt veel meer benzine als normaal, door kleinere band, grotere sproeier en storm tegen, gebruikt hij 1 op 10 en het is maar goed dat hij hier maar 45 cent de liter kost. Ikkom deze dag toch nog in Boujdour waar ik een hotel vind voor€ 8,--en met eigen (hurk) toilet en doucheen mijn brommer in het restaurant. Eet in de stad halve gegrilde haan met knapperige friet en 2 cola voor€ 3,50, kijkdat is dan wel weer leuk. Informeer nog naar nieuwe band maar zonder succes. Wil morgen in Laayoun eens rond kijken en dan als een speer naar Guelmim en daar heb ik meer kans en slaag ik daar niet dan op zaterdagmorgen naar Agadir waar ik zeker zal slagen.
Vrijdagmorgen om 07.00 uur ben ik on route, zonder ontbijt dat pak ik in Laayoun wel is toch maar 190 Km en met de wind valt het s'morgens best wel mee. In Laayoun rijd ik door het centrum en zie geen enkele motorzaak oid, wel een ontbijtje en als ik de stad uitrijd ga ik bij een tankstation naar de WC voor eengrote bah. Tegen degewoontein,ishet een zeer nette WC met zeep handdoek, gewoon keurig en zit het eens mee. Als ik buiten kom stapt er een nette vent uit de taxi en die vraagt in perfect Nederlands kan ik U ergens mee helpen Mijnheer?Ja, met een nieuwe achterband ! Dat zal toch niet zo'n probleem zijn. Het blijkt dat hij 25 jaar in Rotterdam in oud Zuid gewoond en gewerkt heeft. De taxichauffeur brengtmij eerst naar mijn afspraak en rijd jouw dan voor naar reparateur en dan naar winkel om de band te kopen, zegt hij . En inderdaad bij een garage wenkt de taxichauffeur en rijd met mijstuk door naar een winkel. Hier hebben ze een band van 120 breed en zo te zien een stevige van het merk Duro die in Nederland ook te koop zijn. De winkelier belt voor mij naar de garage die hem er voor mij op zal leggen en de man van garage waar ik al geweest was komt op zijn scooter naar de winkel en zal hem er voor€ 8,--op leggen incl demontage en montage. En da manneke kan nog sleutelen ook en wiliets van mij aannemen, wat meestal niet het geval is. Hij rijdt met mij op de scooter naar andere garage welke een banden apparaat hebben om de band te monteren, de band is wel wat te smal, maar met remmenreiniger en aansteker explodeert hij keurig op de velg. Wiel weer gemonteerd en om13.30 uurkan ik weer op weg en vermoed ik dat ik bij Tan Tan weer in hetzelfde hotel op strand kan gaan slapen en weer een visschotel kan eten. Reken hem af en hij vraagt of ik geen drank voor hem heb, ik geef hem mijn laatste fles 501 namaak cognac, die volgens sommige niet te zuipen is, maar ik heb nog nooit iemand gezien die zo blij is met dat spul. Tank voor de laatste keer goedkoop en ben ruim voor het donker in het hotel, waar ik weer een grote visschotel voor geschoteld krijg. Kan eigenlijk pas om 08.00 uur ontbijten maar hij is speciaal voor mij uit zijn bed gekomen zodat ik om goed 07.00 uur weer op weg ben richting Marrakech. Heb meteen ook mijn laatste politie controle en ipv fisch-fisch moeten ze nu regelmatig mijn paspoort hebben, maar ze zijn wel vriendelijk. Bij Agadir heb ik nu een andere weg zodat ik goed door kan kachelen over een 4 baans weg en later ga ik de tolweg op via Marrakech naar Casablanca. Bij Settat zoek ik na 1.000 Km een hotel, alleen heeft dit wat voeten in aarde. Alles vol en ik ben redelijk moe, beland uiteindelijk bij Marokkanen op de kamer die hier een jaar verblijven voor opleiding voor monteur van Volvo graafmachines en mijn motor onder een groot zeil op straat. Ben weer redelijk op tijd weg want ik wil op zondag om15.00 uur Spaanse tijd de ferry hebben naar Algeciras en dat is ongeveer 5 uur rijden zodat ik tijd genoeg dacht te hebben. Tot Casablanca geen probleem en dan kom ik in een totale chaos terecht van ik dacht eerst voetbal supporters maar het blijkt dat er vandaag in Rabat een landelijke demonstratie is tegen de Navo want die hebben gezegd dat Marokko de westelijke Sahara maar weer terug moeten geven aan Mauritanië. Ze rijden als gekken dwars door alles heen en ik word van alle kanten ingehaald door bussen en auto's. Tweex een ketting botsing door die malloten die ik kan ontwijken en dan een, waar ik wonder boven wonder niet geraakt wordt, door puur geluk. Ik besluit dat ik met deze toestanden ophoud want ik wil nog niet dood en wil, op de eerste de beste afrituit deze chaos. Maar een stuk verder moeten we allemaal van de tolweg af omdat de politie een totale blokkade op geworpen heeft, alleen ben ik zo snugger om op de afrit te draaien en achter de blokkade weer de weg op te komenzodat ik nu Remy ben, alleen op de wereld. Bij Rabat is het nog wel druken dan heb ik de weg vrij en zie ik ze op de andere weghelft naar Rabat rijden, maar ben wel paar uur achter op mijn schema. Rijd nonstop door naar ferry en half uur voor vertrek ben ik daar. Douane gaat vrij vlug maar ik moet weer door de scan, voor mij is een Duitser met grote camper met aanhanger met auto die opnieuw gescand moet worden, om15.03 uurkomen de Duitser, een Oostenrijker en ik bij de ferry die we nog net weg zien varen dat is balen. Volgens haven personeel kunnen wij om18.30 uurmet de volgende mee, wat ik niet geloof daar ik het vaarschema bekeken had op internet en wel09.00 uur s'morgens, 15.00 uurs'middags en 21.00 uur s'avonds, maar in ieder geval word het weer in het donker rijden voor mij.
Mijn bedoeling was om in Spanje wat bezoeken af te gaan leggen, eerst naar Harry en Marley Riemersma die in Estepona wonen. Eerst hadden zij een camping in Frankrijk en zijn nu als gepensioneerde hier neer gestreken. Hij is oud-voorzitter en Ere-lid van de Harley Davidson Club Nederland en altijd zeer gastvrij. Dan ga ik nog bij Manus en Rian op bezoek die ergens in Spanje met hun camper rondzwerven. Eventueel bij Hay en Elly Duckers op bezoek die een huis hebben in het zuiden en waar ik al meer als 20 jaar aan mijn brommerke mag sleutelen, en dan bij Horst en Petra in Oliva in de B&B die ik ken van Harley treffen in Castellon. Dus allemaal Harley volk en dat is nooit verkeerd.
Neem als eerste contact op met Harry en Marley en ik ben daar meer als welkom, mijn bedje en pintje staat altijd klaar en ik spreek af dat ik ongeveer21.00 uur bij hun ben, als de ferry tenminste op tijd is. Om18.30 uurnatuurlijk geen ferry maar om21.00 uur en deze is pas om22.30 uurde haven uit dus anderhalf uur te laat en s'middags precies op tijd. Neem contact op dat ik wel erg laat bij Harry ben, maar geen probleem ze wachten op mij. Om24.00 uur ben ik als eerste van de ferry en rijd meteen de 50 Km naar Estepona maar door veel zoeken ben ik pas om01.30 uurbij hun in de kroeg en degene die op mij gewacht hadden waren al behoorlijk in de olie, maar ik heb wel dorst en drink flink wat halve liters weg en later bij Harry thuis ook nog de nodige pinten en lig laat in bed.Om10.30 uurword ik pas wakker en heeft Marley het ontbijt al klaar, ik mag van hun niet vandaag vertrekken moet nog een nacht blijven, wat ik geen straf vind. Marley brengt ons met de auto naar een strand tentje waar we koffie drinken en lunchen en voorzichtig de eerste pinten nuttigen, dan gaan Harry en ik via verschillende bars en tentjes over het strand weer terug naar hun appartement waar Marley ons verrast met eigen gemaakte frieten en het echte Limburgse zuurvlees. s'Avonds ga ik met Harry nog naar zijn stamkroeg en slikt een geldautomaat mijn bankpasje in, dacht eerst dat ik de hoofdprijs had zo ging de automaat tekeer maar op het eind van het liedje had ik niks meer. Liggen toch nog redelijk op tijd in bed en s'morgens gaan we naar de bakker en polshoogte nemen bij pinautomaat maar jammer maar helaas ben ik mijn pasje kwijt, gelukkig heb er altijd van ander bank een bij als reserve, wat nu wel goed uitkomt.
Harry en Marley: hartstikke bedankt voor de Gastvrijheid, ik heb genoten. PS ; ik ken hun al voordat ik motor reed !
Na het ontbijt vertrek ik naar Manus en Rian die ergens bij Murcia in Aguilas aan het strand staan, die vertrekken in Septemberuit Nederland en stallen in November ergens hun camper, vliegen naar huis en in Maart pikken ze die weer op en zijn dan in April cq Mei weer thuis. En meestal komen die een paar dagen bij ons op de camping in Benicasim wat bij ouwehoeren en kokkerellen. Maar nu is het mijn beurt om hen te bezoeken. Vind hun via zandpaadjes door de duinen op een mooie plek aan de zee, paar pinten en Rian aan het koken geslagen. Ik zou eigenlijk tussen hen in slapen, maar na mijn mededeling dat ik niet kan slapen als ik geen haar in mijn hand heb, wordt er vóór in de camper een bedje voor mij alleen gemaakt. Na het eten gaan Manus en ik op de fiets door de duinen naar het dorpje om naar Atletico - PSV te kijken. We zijn door verlenging en penalty's wat laat terug en hebben wat serveza's en cognacjes op en slapen zeer goed. s'Morgens gaan we op de fiets brood halen en meteen grotebah doen, na het ontbijt vertrek ik naar Oliva om bij Horst en Petra in hun B&B te gaan slapen. Heb van fam. Duckers geen tegenbericht gekregen dus dat word niks deze keer vermoed ik, jammer want ook daar word ik altijd ontvangen met champagne in de jacuzzi. Manus en Rian bedankt en misschien tot over 2 weken op "onze" campingin Benicasim.
In Oliva moet ik verschrikkelijk zoeken, kan het maar niet gevonden krijgen en ze hebben nog geen reclame aan hun huis, omdat ze nog niks gemeld hebben en dus eigenlijk illegaal bezig zijn. Ze verhuren ook harley's en organiseren tochten op de Harley door Marokko. Het enige adres wat ik had, was tegenover een camping aan het strand. Telefonisch contact verliep ook niet heel vlot omdat Horst bij de tandarts zat om zijn verstandskiezen er uit te laten rukken, zodat ik hem niet altijd verstond. Maar Petra had al verschillende keren een Harley langs horen komen en ging aan straat staan omdat ze dacht dat die wel bij hun zou moeten zijn en zo kwam het toch nog goed. Keurig nette B&B echte Duitse grundlichheit, mooie zitjes en terrassen in de tuin, een goei kamer en uitstekend sanitair en rijk gevulde koelkast waar je zelf je drank kon pakken en streepjes zetten. Petra haar ouders waren er ook en we eten gezamenlijk in de tuin, Horst had wat moeite met eten zodat ik een extra bordje had, elk nadeel heb zijn voordeel. Liggen wel op tijd in bed en het ontbijt was pas om09.30 uurzodat ik s'morgens wat tijd had om aan mijn verslag te werken, want dat is er de laatste week behoorlijk bij in geschoten is. Douchen was voor mij zeer eenvoudig omdat ik altijd met een stoel onder de douche moet, maar hier was een douche in de tuin, met zéér veel ruimte. Als er Harley rijders zijn die een leuke overnachtingsplaats zoeken ik kanhun aan bevelen en voor de kosten hoef je het niet te laten, ik was€ 40,--kwijt incl mijn biertjes en wat ik altijd het belangrijkste vind : Gastvrijheid. Ga hun weer zien met Pinksteren op de super rally in Alcaniz Spanje.
Donderdagmiddag ben ik in Benicasim waar ik eerst naar de caravanstalling in Castellón ga om af te spreken wanneer ik mijn motor kan komen brengen, daarna rijd ik naar de camping waar ik in de buurt een hotel boek. Ik gas'avonds bij mijn vriend Sergio eten, maar hij is er niet ligt thuis na een meniscus operatie, dus morgen op zieken bezoek, zijn zoon brengt mij later naar het hotel.
Vrijdag naar de camping waar ik veel bekenden zie en meteen met Jan afspreek dat hij mijzaterdag morgen naar het vliegveld brengt in Valencia. Onze Engelse "buren" bezocht en later op zieken bezoek en mijn motor weg gebracht. Eet savond op de camping en zaterdagmorgen om 08.00 uur naar het vliegveld en ik land om13.00 uur in Eindhoven waar ons Drieka mij op komt halen.
Het zit er weer op, heb een leuke trip gehad, al heb ik niet volgens planning Ghana, Burkino-Fasa en Ivoorkust kunnen bezoeken, weet niet of dat er dat nog van gaat komen, rijdend in ieder geval niet. Ikrijd NOOIT meer door Mauritanië. Dat wordt dan verschepen naar Dakar of Gambia, veel minder km, goedkoper en tijdwinst. Ook zou ik de Dakar rally nog wel eens willen gaan volgen in Zuid-Amerika, dat zou dan 2017 moeten worden, mijn motor dan daar laten en na de rally van 2018 op de brommer door Latijns-Amerika naar Florida, want verschepen vanuit Zuid-Amerika doe ik ook nooit meer. We zien wel wat de toekomst gaat brengen, want mijn maatje Dirk heeft ook nog grote plannen en zou mij graag meenemen naar het verre Oosten.
Allemaal bedankt voor de reacties en medeleven, de verslagen waren niet altijd up to date, had het te druk of geen zin.
We gaan elkaar wel weer eens tegenkomen !

Reacties

Reacties

Mieke

Welkom thuis !
Als je thuis weer wat gewend bent; de post is verwerkt, de was is gedaan; gaan we samen weer lekker naar Spanje.
Een hele andere vakantie, maar ook heel fijn !
Het wordt dan voor ons samen : Good oet kieke !

Theo

Wat een belevenis Toon. Dat je hier en daar NOOIT meer wil komen of doen is wel heel definitief. Ge wit ooit nooit nie????????????????????

the professor

weer genoten van je verhaal
jammer dat niet alles gegaan is zoals je het gepland had
we hebben elkaar al gesproken via de foon , je bent van harte welkom in ons nieuwe huisje in bergeijk , als ik me tenminste een beetje beter ga voelen , het is nog niet alles , doe ons drika de groeten en een prettige vakantie

Gert en Marieke

Hoi Toon,
was weer een mooie reis en een minstens zo mooi verhaal erover!
Hebben het met veel plezier gelezen en zijn blij dat je weer heelhuids uit de zandbak bent.

Kees van Vroenhoven

Ha die Toon,

Ik heb genoten van je verhalen en foto's. Ga je zeker weer volgen bij je volgende reis.

Groeten vanuit Best,

Theo aus Bracht

Perfekt vehaal mooi geschreven en altijd ligt er spanning en nieuwschier in.
Zo als gij het beschrijft hoeven wij er niet meer naartoe in de verhalen beleven we het of het echt is en we der bij zijn.
We zullen er in Alcaniz bij de super Rally wel een paar op pakken, freue mich schon drauf. Hasta pronto en Party de HDC Aragon en Alcaniz.

Rianne & Manus

Dat wordt weer onderweg zwaaien, als jullie in Benicasim zijn, zijn wij op de terugweg en bijna thuis. Het was een eer om jou in ons camperhotel te ontvangen Toon. Veel plezier binnenkort op de camping en met de Super Rally.

Maria Simons

Hallo Toon
Fijn om te lezen dat je goed thuis bent aangekomen.
Je hebt weer heel wat meegemaakt.
Groetjes ook aan Mieke.

joop olietank

Hee mooie reis! was je email link kwijt! De computer had een nieuwe program nodig(hij was dood dus) moest alles er weer opnieuw opzetten! Maar vandaag krijn gebeld enzo weer op je toersite gekomen!!! tot ziens dan!

Joost noordam.

Prachtig verhaal ook zo je het beschrijft met je brommerke ,en die Harry die hebben wij ook mee gemaakt 2e helft jaren 70 met onze H-D op vele treffens o a in Guelle, Hypolitushoef en alles daar tussen ,wat een tijd een ritten feesten en drank en erg gezellig en nooit geen gedonder gr joost noordam .

Charlotte Wijnen

Beste Toon,

Doordat ik op zoek ben naar Harry en Marley Riemersma kwam ik jouw mooie reisverhaal tegen. Ik heb als 16-jarige verkering gehad met Camille, de broer van Marley. Helaas is Camille overleden. Ik zou heel graag contactgegevens willen krijgen van Harrie en Marley als dat mogelijk is.

Hartelijke groet,
Charlotte Wijnen
cjmwijnen@gmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!