TOTOAFRIKA.reismee.nl

ON ROUTE

Ja ik ben on route mijn brommerke loopt fantastisch. Alleen hij zuipt wat meer als eerst ivm grotere sproeierdie ik nodig had, omdat ik wel met hele slechte benzine ga rijden, althans dat vermoed ik toch.

Nou had ik wel 3 vliegtickets maar het bleek dat ik er beter 4 had kunnen kopen want ik moest van Alicante naar Murcia en dat werd nog een hele toer. Op hetvliegveld meteen de bus naar een groot busstation genomen en daar vertrok de volgende bus naar Totana om 3.30 uur s'nachts.
Dus daar had ik geen intresse in, dan naar treinstation gelopen (niet mijn sterkste zijde) en ik haalde de stoptrein naar Murcia van 21.00 uur. Na 1.5 uur en 20 stops bleek dat er geen bus en geen trein meer reed voor zaterdagmorgen. Toen maar een taxi genomen voor de laatste 60 KM en dat was niet echt goedkoop. Alles bij elkaar duurder dan mijn 3 tickets tezamen.
Mijn brommerke stond er keurig bij; bewaakt en overdekt. Meteen on route naar Algeciras om eventueel nog dezelfde dag de overtocht te maken naar Marokko. Bij benzine station alvast een ticket gekocht voor de overtocht naar Tanger Med dat is een nieuwe haven en daar lopen geen 200 "helpers" rond waar je niks aan hebt als ongemak. Alleen het vaarschema was niet in mijn voordeel om 06.00 uurof om 12.00 uur vier maal per dag, dus maar gereserveerd voor zondagmiddag 12.00 uur, danhad ik tijd in overvloed.
In een gat van 2 keer niks een hostal genomen,waar het druk was met Spanjolen. Een zeer eenvoudige kamer (enigste gast) maar mijn brommer kon op de binnenplaats en had ik zicht op de keuken, de katten zaten op de aanrecht uit de pannen op het fornuis te vreten; ikvoelde mij meteen op mijn gemak. Om22.30 uurlaatste pint want ze moesten er vroeg uit want de plaatselijke oudere bond ging op bedevaart en hadden eerst ontbijt in de hostal. Plus de motorclub had een rit en vertrok ook vanaf hun hostal. Wel super vriendelijk personeel.
Op zondagmorgen mijn brommer van de binnenplaats af en voor de hostal geparkeerd, er zaten al een partij oudjes binnen maar het bleef maar komen ik schat in totaal meer als 100 en de eerste motoren sorry BMW's kwamen aangezet maar zeiden geen boe af ba.
Mijn ontbijtje duurde ook lang maar ik had tijd genoeg en vermaakte mij wel met de oudjes. Een van BMW rijders blies op zijn fluitje en allemaal naar hun brommer, ik vroeg nog aan eentje of ze een motorclub waren; nee hoor only BMdubbelyou ! Nou bent er mer vreet mee uw schijthuis op wielen. Heb echt geen hekel aan andere motoren, maar wel aan hun berijders en BMW rijders zijn echt apart volk (niet allemaal hoor). Als je zeziet zitten net als Sinterklaas op het schijthuis en dan een benepen gezicht omdat ze niet bij hun reet kunnen om dat af te vegen.
Bij de ferry moest ik bij betalen voor mijn aanhangertje. Ikkon lullen wat ik wou maar geen succes. Hert isgewoon een grote koffer op wielen meer is het niet en terwijl er honderden Marokkanen met kisten op wielen de boot op zeulden en die hebben aan boord nog aparte containers waar ze hun zooi in kwijt kunnen. Wat een discriminatie !Op de ferry een Nederlands stel met eigenbouw camper die in Marokko rond gingen trekken. Zij hadden ook veel in het Oosten gereden, Mongolië en bijna alle stan landen dus wij hadden goede buurt. Van de boot af werden wij in een aparte lijn gezet en moesten wachten tot iedereen weg was, wij vermaakten ons wel.
Later nog 200 KM langs de kust gereden tot Kenitra en daar een zeer luxe hotel genomen (was goedkoper dan de hostel van gisteren) en de benzine octaan 98 voor 0.85 cent. Alleen het bier is wat duurder, maar ik vermoed dat ik meer liters benzine nodig heb als bier. Effe pinnen en na 4 banken kwam ik erachter dat ik mijn pinpas niet gedeblokkeerd had voor Afrika, dat is al de 2de keer dat mij dat overkomt !!!!!!
Op maandagmorgen stond mijn brommer onder een wit laken want de winterschilder was bezig met het hotel te witten en die staat dan op 10 meter hoog op 2 steigerplanken zonder lijn of reling te kliederen. Als die naar beneden valt is mijn brommer totall los. Bij Marrakech wist ik dat ik in het zuiden moest zijn en om de stad (9 miljoen inwoners) heen moest rijden, alleen was ik een afslag tevroeg af gedraaid en op weg naar de kust. Dit was een weg met gescheiden weghelften en vangrail. Bij een benzine station maar eens gaan vragen. Daar stonden 3 spierwitte motoren met gouden kroontjes erop en een speciaal nummerbord; op het terras sprak ik ze aan en wisten mij te vertellen dat ik 17 Km terug moest. Ze legden mij het perfect uit. Zij bleken de Koninklijke garde te zijn voor debeveiliging en de begeleiding van de Koning. Moet zeggen ze waren ook perfekt gekleed, eenhoop witte strepen, witte wapenholster en witte laarzen. Ik reed terug maar het was éénrichtingverkeer dus ik weer naar het terras. Eentje pakte zijn spierwitte goldwing en reed voorop tegen het verkeer in, viadukt over en aan de andere kant weer tegendraads zodat ik de weg op kon. Als nu het gerucht komt dat de koning van Marokko Harley rijd weten jullie waar dat vandaan komt.
In Marrakech kon ik de motor verhuurder maar niet vinden en ik wist zeker dat ik goed zat. Zag wel wat fietsen, scooters,1 Yamaha en 1 BMW staan en dit bleek HET bedrijf te zijn. Gewoon een stuk trottoir ingepikt en klaar is Mohamed, hoe simpel kan het zijn. En op het internet kwam het echt over als een grote firma met veel motoren. 2 jongens stonden mij te woord die volgens hun de baas waren maar zij spraken heel weing Engels en de eigenaar hadden we aan de telefoon gehad en die sprak goed Engels. Ze waren voor mij al een parking en een hotel aan het regelen en dan weet ik wel waar het op uitdraaid; Dirhams voor hun. Toch werd de baas gebeld en die was er zo; een keurige nette man. Maar ook gewoon een sjacheraar die als tussenpersoon motoren verhuurt, hij heeft er wel een paar afgetrapte in eigendom maar de rest gewoon tussen handel. Kon mijn motor ook niet bij zijn bedrijf parkeren;druk druk druk enz. maar hij wist een hotel waar hij zijn klanten altijd onderbracht en met bewaakte parking, dus daar verdiend hij ook weer aan want zo is de cultuur hier. Als je een Marokkaan iets vraagt, is het eerste wat hij denkt: wat kan ik er aan overhouden, altijd als je iets vraagt lopen ze mee om te wijzen en te smoesen met de eigenaar, alleen als je een pinautomaat vraagt wijzen ze de weg en ben je van ze af.
De motor kon op donderdagmiddag naar het vliegveld gebracht worden zodat we meteen on route konden, maar dat zal ook wel wat extra dirhams kosten maar daar werd nu nog niet over geluld. Hij bracht mij naar hotel wat vlakbij was en inderdaad keurig hotel met zwembadje zitjes in de tuin waar mijn brommer ook stond. Bar met bier, keurig restaurant vlakbij centrum kamer met groot bed maar wel te DUUR volgens mij maar met wat onderhandelen kwamen we eruit, voorlopig althans.
Op de kamer bij hotel.com eens naar de prijs gekeken en inderdaad een tientje per nacht goedkoper en ik weer naar de receptie. Goede middag meneer wat kan ik voor u doen? annuleren meneer. Is kamer niet goed dan? jawel meneer prima. Maar waarom gaat u dan weg meneer?ik ga niet weg, heb net bij hotel.com geboekt voor 3 nachten en jij krijgt dadelijk bevestiging en dat scheelt mij 30 EURO. Heeft u geboekt bij hotel.com? nee nog niet maar dat ga ik nu doen als jij de prijs niet aanpast. Oké meneer zal ik doen, jij krijgt zelfde prijs als hotel.com.
Oké zijn wij nu weer vrienden? ja meneer wij zijn weer vrienden en geeft mij een hand. Dan is hij er ook beter mee want hotel.com doet het ook niet voor niks en bij mij registreert hij niks en gaan de dirhams zijn broekzak in. Iedereen blij behalve de motorverhuurder want die zal wel niet veel provisie krijgen.
Zo gaat het heel de dag door maar daar wen je aan, maar ze zijn super vriendelijk en van criminaliteit merk je niks. Iedereen laat zijn telefoon gewoon open en bloot op tafel slingeren dames laten hun tas staan als ze naar toilet gaan; nee echt super relax. Maar wel sjacheraars. Op terras pak ik een broodje van 35 dirham en cola van 10. Komt meteen met rekening 45 dirham, maar ik lust misschien nog wel iets dus hij weer weg. Even later vraag ik nog een cola en de rekening. 60 dirham en iets voor mij, voor de service. Okéen ik geef hem 55 gepast en kijk hem boos aan en nu de rekening graag maar die lag bij de bar en ik zeg 35 +10+10 =55 Oké sir. Ben bij datzelfde terras nog minstens 4 keer geweest en nu is de ober super vriendelijk komt netjes met de rekening en ik geef hem elke keer gepaste fooi. Want ik geef in horeca altijd fooi als ze tenminste beetje vriendelijk zijn.
Ga nu nog eens lekker in bad liggen en wat lezen en dan om 3 uur op het vliegveld Chris op pikken en dan direct een col over van 2250 meter naar Ouazazate waar ik via hotel.com een kamer in een luxekashbagereserveerd heb voor weinig geld. We moeten wel goed door kachelen wantom 18.30 is het hier donker.
Allemaal bedankt voor de reacties. De eerste tijd zullen jullie weinig van mij horen want Chris wil elke dag 10 uur rijden ! Ik denk dat hij de kilometerprijs omlaag wil hebben.

Reacties

Reacties

joop olietank

jahaaa nu nog even pauze ! Kleurtje pakken ! en dan elke dag 10uurtjes kachelen?Man geen tijd voor een koud biertje? pfff het wordt afzien Ton!!!

Mieke

Ja nu begint het serieuze rijden ! Veel plezier, de kashba ziet er goed uit, dus geniet ervan.
Groetjes aan Chris en goot oet kieken !

Peter van der Sanden

De koning van Marokko op een Harley. Geweldig!

hans van grinsven

leuk verhaal, toon! ik wacht geduldig op nieuwe verhalen met je leuke humor. veel plezier daar.

tineke

Dat was weer spannend Toon. Jij maakt nogeens wat mee. Pas goed op jezelf en let op je centjes. Leuke middag bij Mieke gehad, goed gebuurt.

frans en lia

weer een prachtig verhaal , telkens weer genieten , als je terugkomt in nederland wonen wij in bergeijk , daar natuurlijk ook altijd welkom , zeg hier niet het adres , anders hebben we straks een zooitje ongeregeld op de stoep staan , haha

Arlette

Veul plezier daar. Komt helemaal goed! groeten , ook van de kids.

Theo

Pas maar op Toon want zo n Kasba wordt gerund door Haremvrouwen en die willen maar een ding..................
Inderdaad je mooie Harley T shirt

"broer" Henk

Hee King of Marocco, ik kijk weer uit naar je sprekende verhalen! Geniet ervan.
10 uur per dag rijden begint wel een beetje op werken te lijken.... :):)

Ton & LIa

Veul plezier.....

Piet & Det

Ik wil laten weten dat wij niet verdronken zijn!

En wensen jullie een super vakantie!
Groetjes uit een druilerig Belgenland.

Mary Sanders

Nou Toon, gij bent weer goed bezig ! Geniet ervan !

Jan en Jos

We wisten niet wat we lazen, Toon weer op reis. Het is allemaal niet normaal wat je doet, maar heel leuk om te lezen. We hopen van harte dat alles goed verloopt en het brommerke het goed blijft doen.
Toon, geniet van alles wat op je pad komt, wij genieten van je verhalen !
Eerselse groet, Jan en Jos

Philomeen

Hoi Toon, leuk dat we je weer kunnen volgen. Geniet van deze trip en goed uitkijken.

Wendy and Graham

Hi Toon love reading your story,you make us laugh.All good in Spain,stay safe love Wedy and Grahamxx

willy van den dungen

Heej Toon,

Krijg er weer zin in om mee te gaan. Wie weet gaat het weer eens lukken. Wens je een mooie reis vol avontuur, maar dat komt bij jou vanzelf. Pas op voor wandelende takkenbossen. Groeten uit Ballekum.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!